Presenttips under granen

När man blir äldre är det inte ovanligt att man får en känsla av att det faktiskt är betydligt roligare att köpa julklappar till andra mot vad det är att få klappar själv. Dels är det roligt att lista ut vad olika personer kan tänkas uppskatta och bli glada av, dels är det roligt att se deras ansiktsuttryck när det väl öppnar presenterna. Förutsatt att man har lyckats bra med innehållet i de inslagna julklapparna.

Böcker i väldigt många fall uppskattade presenter, oavsett om det är till yngre barn i familjen, den poesiälskande systern eller den spänningstörstande mostern. Böcker är perfekta presenter för den som vill finna en avslappnande stund. Ska man köpa en bok och lyckas med sin present är det en fördel att köpa bok efter personens intressen, och inget annat. Bara för att ens mamma tillbringar mycket tid i köket är det dock inte säkert att hon är speciellt intresserad av att laga mat eller skulle uppskatta en bok i ämnet.

• Present till hemmafixaren: Perfekt för den som är intresserad av alla de olika byggprojekt och renoveringar man kan göra i bostaden är praktiska böcker som på ett lärorikt sätt visar och ger användbara tips på hur man  man genomför renoveringar, som teman liknandeallt för ditt badrum
  • Present till den matintresserade: En bra julklapp till den matintresserade som dessutom tycker om att laga mat är naturligtvis en kokbok, men man bör också veta om personen i fråga uppskattar kokböcker eller inte. Finns det någon speciell favoritrestaurang, och restaurangen är känd, så kan det finnas kokböcker från chefskocken eller en bok som handlar om restaurangen.
  • Present till den med gröna fingrar: Har man gröna fingrar och dessutom uppskattar att pyssla i trädgården kan visserligen olika trädgårdsredskap vara uppskattade men här passar det även med en bok om trädgårdsskötsel. En bok om trädgårdar kan antingen handla om vackra inspirationsbilder eller vara skriven med mer tips och råd kring olika projekt i trädgården.