Nya Beckfilmer – utan Gunvald

4112592-curved-black-film-sheet-on-background-whiteBeckfilmerna går in i en ny tid – utan den populära Gunvald Larsson. Vad kommer det att innebära för Martin Beck och hans kollegor? Hur kommer publiken välkomna filmen? Och vad säger författarna till Beck-böckerna?

Den 1 januari i år hade en ny Beckfilm premiär: Gunvald. Filmen är väldigt speciellt eftersom det är den sista filmen som karaktären Gunvald Larsson, spelad av Michael Persbrant, medverkar i. Filmen har premiär den 1 januari och har redan setts av stora delar av det svenska folket. Filmen inleder med att en journalist blir misshandlad till döds i sitt hem och på brottsplatsen hittar polisen spår som leder till en känd indrivare. Den mörade journalistens kollega berättar sedan att mannen som dog sysslade med undersökande journalistik och arbetade med en bok om en känd kriminell varpå poliserna Martin Beck och Gunvald Larsson sakta men säkert pysslar ihop vad som skett. Beckfilmerna kommer inte längre på bio så om du vill se filmerna får du streama Beck filmer på nätet, någonting som är både smidigt och praktiskt.

3 ytterligare filmer 2016

Under det kommande året kommer det att komma tre ytterligare Beckfilmer, de planeras ha premiär 6 2238437-dvd-film-med-beckfebruari, 5 mars och 2 april. Totalt har man gjort 34 Beckfilmer, vilket är helt otroligt när en tänker efter. De första Beckfilmerna gjordes redan 1967, då var det självklart inte samma skådespelare som nu utan Martin Beck spelades av flera olika beroende på vilken film det var. I den första filmen, Roseanna, hittas en död kvinna i Göta kanal varpå Martin Beck tillkallas. Dessa filmer är helt baserade på böckerna och har inte samma sammanhållning som nutidens Beckfilmer har. Den första Beckfilmen med Peter Haber kom 1997, han har med andra ord spelat rollen i snart 20 år någonting som helt klart är värt en eloge. Dock återstår det att se hur det kommer att bli när Gunvald inte längre medverkar. Gunvald är en väldigt populär karraktär bland både kvinnor och män, främst för att han ibland tar lagen i egna händer – eftersom det helt enkelt är moraliskt rätt. I de kommande filmerna kommer Gunvald ersättas av en norsk polis, Steinar Hovland, som ska vara rak motsatsen till Gunvald. Vi får se hur publiken välkomnar karaktären, men ett som är säkert är att han kommer att ha mycket att leva upp till.

Beck – boken

Det är inte alla som vet att Beckfilmerna kommer från böcker, skrivna av Maj Sjövall och Per Wahlöö. De har skrivit 10 stycken böcker om polisen Martin Beck och hur det är möjligt att det resulterat i nästan 40 filmer är svårt att föreställa sig. Författarna ska nu också ha gått ut och sagt att de känner att det räcker med filmer nu, och menar på att man mjölkar ut Beck till det yttersta:

Det är klart att de mjölkar det. När jag skrev kontrakt kunde jag inte tänka mig att det skulle bli 30-40 filmer. Jag har inte blivit rik på det här som många andra har blivit. Men jag har inte haft något val när de kommer med nya filmer, det är bara att skriva under och ta emot det som de vill pröjsa. Expressen.