Ljudböcker

Tiderna har förändras, och ingenting är längre som det var. Det hela började för några år sedan, i samband med att den digitala eran vuxit sig större. Är den analoga charmen över? Ja, kanske. Det är inte längre samma sak när man ser till det analoga, och vi varken läser eller skriver för hand längre. Om det är ett problem? Inte egentligen, så länge folk fortsätter att betala för sina saker. Numera är det många som väljer att läsa böcker med sin läsplatta, eller lyssna på böckerna istället. Det är ju fantastiskt att utvecklingen har gått åt det hållet, eftersom ger fler möjligheten att läsa, eftersom det är så lättillgängligt. Att köpa böcker online eller ljudböcker är också billigt och enkelt. Köp ljudböcker på bokii.se till exempel så får du ett stort urval av, och ett bra pris. Det var några år sedan som ljudböcker blev så populärt som det är nu, och anledningen till att det har blivit så populärt är nog just för att det är så enkelt. Du kan lyssna när du är ute på en promenad, när du sitter på jobbet eller när du åker med kollektivtrafiken. Att lyssna på en berättelse på det sättet gör också att man lättare kan hålla koncentrationen, och man blir inte heller trött på samma vis som när man läser. I en artikel här har man skrivit om ljudböcker och varför de är så bra. Det är Anne Fritz som skriver, och hon formulerar sig så här “Nuförtiden är det fantastiskt enkelt att insupa litteratur; ljudböcker! Jag som alltid har haft många bollar i luften och deppar lite över att jag inte längre fixar det så bra har hittat en genväg. Eftersom jag är en hängiven promenerare kombinerar jag läsandet med traskandet” och det är ju verkligen spot on.  För dig som inte är övertygad om det fina med ljudböcker kommer här två argument som du helt enkelt inte kan förneka:

• Det finns aldrig någon ursäkt till att inte läsa, eftersom du kan göra allt från hushållssysslor till motionera samtidigt som du lyssnar på en bra bok.
  •  Dyslektiker, eller de som bara har svårt för läsandet, kan njuta av litteratur utan att få ångest eller känna att det är jobbigt. En ljudbok öppnar möjligheter för mängder av människor som annars inte fått tillgång till det.