Från fysisk bok till e-bok

Att vi människor tycker om att läsa och ryckas med i olika böcker, oavsett om det är facklitteratur, fantasy eller annan skönlitteratur vi läser, är ingen direkt nyhet. Men någonting som har förändrats är sättet vi läser böcker på. Förut kanske vi främst gick till bibliotek, eller lånade böcker av någon och sedan såg till att lämna dem åter i gott skick utan hundöron eller fläckar. Och böcker var främst inbundna, ganska otympliga att ta med sig. Sedan kom pocketböckerna, i lagom smidigt format och inte så pass fina att man behövde vara särskilt rädd om dem heller. Sedan kom ytterligare en ny förenkling när det kommer till sättet vi tar till oss litteratur på, i samband med att ljudböckerna kom in på marknaden. Inte bara kunde de som har svårt för att läsa långa texter få njuta av litteratur, även de som kanske lade mycket tid på att köra bil eller liknande kunde njuta av en spännande bok under sin resa. Men det finns ännu en ny sak som slagit sig in i människors värld av läsande, och det är läsplattorna och e-böckerna! Om du känner dig lite nostalgisk angående läsplattorna tycker vi du ska läsa den här artikeln som publicerades när Steve Jobs presenterade den första iPaden. Här är några av fördelarna vi ser med e-böcker på läsplattor:

• ·      Det tar mindre plats än en vanlig bok, och framför allt får du plats med en herrans massa böcker på en och samma läsplatta! Om du då alltså läser flera böcker samtidigt som du vill växla mellan, eller om du ska iväg någonstans och vet med dig att du kommer hinna läsa en massa böcker på en och samma gång så behöver du inte fylla väskan med böcker.
  • ·      En läsplatta är enklare att skydda än en bok, med en snyggt fodral från till exempel Covert så kan du enkelt skydda läsplattan. Fyndiq har ett brett utbud av Covert, värt att kolla in om du saknar fodral till läsplattan!
  • ·      Det är enkelt att köpa e-böcker, så länge du har internetanslutning kan du snabbt köpa böcker online, och en hel del bibliotek kan du låna e-böcker från!
  • Oavsett om du föredrar fysiska böcker, ljudböcker eller e-böcker så är en sak i alla fall säker, vi ser inte ut att sluta läsa än på väldigt lång tid.