Fantastiska Astrid Lindgren

Någon som varit en fantastiskt stor karaktär inom både litteraturen och filmen är vår egen svenska älskade Astrid Lindgren. Hennes sagor har följt de flesta av oss under hela uppväxten, och vi har präglats av barnen i Bullerbyn, Emil i Lönneberga och alla andra sagor vi hört och läst. Astrid Lindgrens fantastiska sagor lär oss väldigt mycket. Vi lär oss av Bröderna Lejonhjärta att ibland måste man göra sådant som man egentligen inte vågar, för annars är man ingen människa utan bara en liten lort. Pippi Långstrump lärde oss att det går utmärkt att baka pepparkakor på golvet och vi ska aldrig säga att vi inte kan någonting om vi inte har försökt. Emil i Lönneberga lärde oss att även om man menar gott med det man gör så blir det ibland fel. Paradis-Oskar från Rasmus på luffen lärde oss att det spelar ingen roll om man inte äger mycket, så länge man äger ett gott hjärta och har glädjen av sången. Ja, mycket har vi lärt oss av hennes karaktärer, men hur mycket vet vi om själva Astrid egentligen? Snart kanske det är mer, för hennes liv ska filmatiseras!

”Astrid” kommer visserligen att spegla både den harmoniska barndomen i Näs och ge glimtar av den åldrade författarinnan i Vasastan som tvingas närvara på sin sons begravning. Men framför allt kommer filmen att fokusera på de livsavgörande ungdomsåren då Astrid Lindgren blev gravid och ”tvingades fly” landet för att föda sonen Lasse på Rigshospitalet i Köpenhamn.

Många kommer nog att sitta som klistrade vid filmen för att närmare få lära känna kvinnan som författat alla de böcker som betytt så mycket för oss, och som förmodligen kommer betyda väldigt mycket även för framtida generationers barn. Det är få språk som hennes böcker inte har översatts till, och över hela världen läser barn om den tokiga Pippi i Villa Villerkulla och alla de andra figurerna som sprang ut ur Astrids fantastiska sinne. Hon förtjänar verkligen all kärlek i världen för det hon har gett oss.