Nocturnal animals av Tom Ford

Modeskaparen Tom Ford är återigen aktuell med en film och denna gång kommer vi få se Amy Adams och Jake Gyllenhaal i en film med titeln Nocturnal animals – som enligt Dagens Nyheters recensent är ett ”psykologiskt drama av en regissör som förenar ljuv subtilitet med knivskarp estetik”.

I ”Utlämnad”, som vi tidigare recenserat, fick vi se en Jake Gyllenhaal som samvetsömmande CIA-analytiker men det är långt ifrån rollen han har i denna film. I Tom Fords film Nocturnal animals ser vi istället Gyllenhaal som Amy Adams ex-make hon längre inte har kontakt med men som nu skickat henne sitt nya verk: en novell baserad på hennes svek. Genom filmen växlar Ford mellan att visa Amys vardag med att visa den vardag som Gyllenhaals karaktär målar upp i novellen han skrivit och Dagens Nyheters recensent skriver att filmen på ett skickligt sätt visar ett psykologiskt drama. Likaså skriver recensenten att när Amys karaktär väl låtit sitt svek mot exmaken bubbla upp så försvinner det inte igen och hon låter det sedermera också lägga sig över flera delar av hennes liv som en ”giftig filt”. Till exempel skriver han i recensionen:

”Ford har skickligt iscensatt ett kontrollerat liv som präglas av både förträngd skit och längtan efter skit”

Kort sagt kan statueras att denna film troligtvis lämpar sig en person med tid och ork att sätta sig in i alla dess lager. Tom Ford har noga valt att lägga filmen på så vis att allt inte är tydligt på en gång, men ger åskådaren något att fundera över då han på ett finurligt sätt lagt upp handlingen. Värt att veta är även att filmen baserar sig på en bok skriven av Austin Wright med titeln ”Tony and Susan”, men det är Tom Ford själv som skrivit filmmanuset.

Bokhyllan skiljer i pris

Den som har mycket böcker kanske går i tankarna om att köpa en ny bokhylla. Och vill man köpa den mest populära bokhyllan genom tiderna, är Billy från Ikea något att satsa på. Den älskade bokhyllan går både att köpa dyrt och billigt, beroende på var i världen man befinner sig.

12267074-bokhylla

För ett tag sedan dog den berömda Ikea-designern som stod bakom den så populära och älskade bokhyllan Billy.

”Designern hette Gillis Lundgren och hans bokhylla har fått pryda enormt många hem över hela världen i flera årtionden.” Läs mer.

Och sedan den här bokhyllan började säljas hos möbeljätten i slutet på 70-talet, har den sålt i över 41 miljoner exemplar över hela världen. Den svensk som är intresserad av att köpa bokhyllan i dag kan få den till ett bra pris. Den säljs nämligen väldigt mycket billigare i exempelvis Finland än vad den gör i Sverige. I Expressen kan man läsa att Billy-bokhyllan är allra billigast på Ikea i Slovakien, där den säljs för endast 340 kronor. I Egypten, där den säljs allra dyrast, får man betala hela 870 kronor för den.

Skiljer i priserna

I Sverige kostar hyllan 499 kronor och enligt några som undersökt priserna på alla marknader, är det svenska priset det som är allra vanligast. Varför den kostar mer och mindre på vissa ställen beror dels på landets ekonomi men också på hur Ikea på den marknaden resonerat kring priserna. För den som vill vara lite ekonomisk kan det dock vara en idé att passa på att köpa en billigare hylla i Finland för 380 kronor. Eller varför inte bege sig ut på begagnatmarknaden? Där finns det garanterat ett stort antal Billy-hyllor som letar ett nytt hem för en billigare slant.

Bakom bokhyllan Billy

En bokhylla är ett måste i hemmet för den som älskar böcker och en utav de allra kändaste bokhyllorna är hyllan Billy. Inte så originell kanske, men har livat upp folks hem i över 30 år.

743582-books

I Expressen kan man läsa att designern bakom Sveriges kanske mest kända bokhylla Billy, har gått bort. Designern hette Gillis Lundgren och hans bokhylla har fått pryda enormt många hem över hela världen i flera årtionden. Han designade nämligen bokhyllan Billy år 1979 och när bokhyllan firade 30 år på marknaden hade den sålts i över 40 miljoner exemplar. Förutom att ha designat den mest kända bokhyllan, var det även Lundgren som år 1956 kom på idén med att leverera möbler i platta paket och som alla vet har detta varit avgörande för Ikeas framgång.

En annorlunda bokhylla

Vill man köpa världens kanske mest kända bokhylla och ställa sina böcker i, är det alltså Billy som man bör satsa på. Den bokhyllan är dock inte den mest originella eftersom över 40 miljoner hushåll har eller har haft hyllan. Vill man att ens hem ska sticka ut lite ur mängden kanske man alltså bör satsa på en annan möbel. Ett tips kan vara att välja en annan möbel än en bokhylla att ha just som bokhylla, exempelvis ett litet svart vitrinskåp. Ett annat smart tips kan vara att utnyttja de ytor som man annars kanske inte använder till en bokhylla. I Svenska Dagbladet tipsar man om att sätta upp hyllplan ovanför dörrkarmarna.

Bokhyllan är personlig

Funderar man över om man verkligen ska ha en bokhylla eller inte i hemmet, kan man tänka på att bokhylla faktiskt är en utav de mest personliga möblerna som finns. Vill man skapa ett personligt hem är alltså bokhyllan lite utav ett givet inslag.

”Man kan tycka att böcker är något annat. Men en bokhylla är i många avseenden den mest personliga möbel vi har, ett själsligt badrumsskåp och lika präglad av sin ägare ”som skon formas av en fot.” Läs mer.

Nya Beckfilmer – utan Gunvald

4112592-curved-black-film-sheet-on-background-whiteBeckfilmerna går in i en ny tid – utan den populära Gunvald Larsson. Vad kommer det att innebära för Martin Beck och hans kollegor? Hur kommer publiken välkomna filmen? Och vad säger författarna till Beck-böckerna?

Den 1 januari i år hade en ny Beckfilm premiär: Gunvald. Filmen är väldigt speciellt eftersom det är den sista filmen som karaktären Gunvald Larsson, spelad av Michael Persbrant, medverkar i. Filmen har premiär den 1 januari och har redan setts av stora delar av det svenska folket. Filmen inleder med att en journalist blir misshandlad till döds i sitt hem och på brottsplatsen hittar polisen spår som leder till en känd indrivare. Den mörade journalistens kollega berättar sedan att mannen som dog sysslade med undersökande journalistik och arbetade med en bok om en känd kriminell varpå poliserna Martin Beck och Gunvald Larsson sakta men säkert pysslar ihop vad som skett. Beckfilmerna kommer inte längre på bio så om du vill se filmerna får du streama Beck filmer på nätet, någonting som är både smidigt och praktiskt.

3 ytterligare filmer 2016

Under det kommande året kommer det att komma tre ytterligare Beckfilmer, de planeras ha premiär 6 2238437-dvd-film-med-beckfebruari, 5 mars och 2 april. Totalt har man gjort 34 Beckfilmer, vilket är helt otroligt när en tänker efter. De första Beckfilmerna gjordes redan 1967, då var det självklart inte samma skådespelare som nu utan Martin Beck spelades av flera olika beroende på vilken film det var. I den första filmen, Roseanna, hittas en död kvinna i Göta kanal varpå Martin Beck tillkallas. Dessa filmer är helt baserade på böckerna och har inte samma sammanhållning som nutidens Beckfilmer har. Den första Beckfilmen med Peter Haber kom 1997, han har med andra ord spelat rollen i snart 20 år någonting som helt klart är värt en eloge. Dock återstår det att se hur det kommer att bli när Gunvald inte längre medverkar. Gunvald är en väldigt populär karraktär bland både kvinnor och män, främst för att han ibland tar lagen i egna händer – eftersom det helt enkelt är moraliskt rätt. I de kommande filmerna kommer Gunvald ersättas av en norsk polis, Steinar Hovland, som ska vara rak motsatsen till Gunvald. Vi får se hur publiken välkomnar karaktären, men ett som är säkert är att han kommer att ha mycket att leva upp till.

Beck – boken

Det är inte alla som vet att Beckfilmerna kommer från böcker, skrivna av Maj Sjövall och Per Wahlöö. De har skrivit 10 stycken böcker om polisen Martin Beck och hur det är möjligt att det resulterat i nästan 40 filmer är svårt att föreställa sig. Författarna ska nu också ha gått ut och sagt att de känner att det räcker med filmer nu, och menar på att man mjölkar ut Beck till det yttersta:

Det är klart att de mjölkar det. När jag skrev kontrakt kunde jag inte tänka mig att det skulle bli 30-40 filmer. Jag har inte blivit rik på det här som många andra har blivit. Men jag har inte haft något val när de kommer med nya filmer, det är bara att skriva under och ta emot det som de vill pröjsa. Expressen.

Dokumentär om Astrid Lindgren

Sommaren 2013 skrev vi ett inlägg om att Astrid Lindgrens liv skulle filmatiseras och bli film. Förväntingarna var skyhöga, så här skrev vi:

Många kommer nog att sitta som klistrade vid filmen för att närmare få lära känna kvinnan som författat alla de böcker som betytt så mycket för oss, och som förmodligen kommer betyda väldigt mycket även för framtida generationers barn

Nu har tiden passerat och filmen är klar och har visats. Precis som vi trott har barn och vuxna suttit klistrat över resultatet och följt hennes liv med spänning. Det var under julhelgen som filmen om Astrid Lindgren visades och det är Kristina Lindström som står bakom produktionen. Det hela slutade med att bli en dokumentärserie i tre delar (döpt till Astrid) som visar hur Astrid går från en barndom i småländska Vimmerby till att bli en samhällsengagerad kvinna och en älskad barnboksförfattare. Det är en mycket bra dokumentärfilm och en fångas snabbt i ett liv som var förvånansvärt spännande för den som inte var med på 70- och 80-talet då Astrid Lindgren ofta kommenterade på de politiska debatterna. Vi får även veta om en oplanerad graviditet med en äldre man, vilket ledde till en födelse av hennes äldsta son Lasse. Eftersom mannen i fråga som hon blev gravid med var  gift samt att det var ett barn utanför äktenskap blev Astrid tvungen att resa till Danmark och Köpenhamn för att föda barnet. Någonting som var väldigt dramatiskt för Astrid och mest troligt påverkat många av hennes historier. Allt som all kan vi nog av dokumentären se att Astrid hade ett någorlunda gott liv, även fast det i tid och otid var mycket kämpigt. Men är inte allas liv kämpigt ibland?

Mer om dokumentären och även andra filmer samt intervjuer med och om Astrid Lindgren kan du läsa i denna artikel. Nedan följer en intervju med Astrid Lindgren från Malou Efter 10 i tv4.

Från fysisk bok till e-bok

Att vi människor tycker om att läsa och ryckas med i olika böcker, oavsett om det är facklitteratur, fantasy eller annan skönlitteratur vi läser, är ingen direkt nyhet. Men någonting som har förändrats är sättet vi läser böcker på. Förut kanske vi främst gick till bibliotek, eller lånade böcker av någon och sedan såg till att lämna dem åter i gott skick utan hundöron eller fläckar. Och böcker var främst inbundna, ganska otympliga att ta med sig. Sedan kom pocketböckerna, i lagom smidigt format och inte så pass fina att man behövde vara särskilt rädd om dem heller. Sedan kom ytterligare en ny förenkling när det kommer till sättet vi tar till oss litteratur på, i samband med att ljudböckerna kom in på marknaden. Inte bara kunde de som har svårt för att läsa långa texter få njuta av litteratur, även de som kanske lade mycket tid på att köra bil eller liknande kunde njuta av en spännande bok under sin resa. Men det finns ännu en ny sak som slagit sig in i människors värld av läsande, och det är läsplattorna och e-böckerna! Om du känner dig lite nostalgisk angående läsplattorna tycker vi du ska läsa den här artikeln som publicerades när Steve Jobs presenterade den första iPaden. Här är några av fördelarna vi ser med e-böcker på läsplattor:

• ·      Det tar mindre plats än en vanlig bok, och framför allt får du plats med en herrans massa böcker på en och samma läsplatta! Om du då alltså läser flera böcker samtidigt som du vill växla mellan, eller om du ska iväg någonstans och vet med dig att du kommer hinna läsa en massa böcker på en och samma gång så behöver du inte fylla väskan med böcker.
  • ·      En läsplatta är enklare att skydda än en bok, med en snyggt fodral från till exempel Covert så kan du enkelt skydda läsplattan. Fyndiq har ett brett utbud av Covert, värt att kolla in om du saknar fodral till läsplattan!
  • ·      Det är enkelt att köpa e-böcker, så länge du har internetanslutning kan du snabbt köpa böcker online, och en hel del bibliotek kan du låna e-böcker från!
  • Oavsett om du föredrar fysiska böcker, ljudböcker eller e-böcker så är en sak i alla fall säker, vi ser inte ut att sluta läsa än på väldigt lång tid.

Ljudböcker

Tiderna har förändras, och ingenting är längre som det var. Det hela började för några år sedan, i samband med att den digitala eran vuxit sig större. Är den analoga charmen över? Ja, kanske. Det är inte längre samma sak när man ser till det analoga, och vi varken läser eller skriver för hand längre. Om det är ett problem? Inte egentligen, så länge folk fortsätter att betala för sina saker. Numera är det många som väljer att läsa böcker med sin läsplatta, eller lyssna på böckerna istället. Det är ju fantastiskt att utvecklingen har gått åt det hållet, eftersom ger fler möjligheten att läsa, eftersom det är så lättillgängligt. Att köpa böcker online eller ljudböcker är också billigt och enkelt. Köp ljudböcker på bokii.se till exempel så får du ett stort urval av, och ett bra pris. Det var några år sedan som ljudböcker blev så populärt som det är nu, och anledningen till att det har blivit så populärt är nog just för att det är så enkelt. Du kan lyssna när du är ute på en promenad, när du sitter på jobbet eller när du åker med kollektivtrafiken. Att lyssna på en berättelse på det sättet gör också att man lättare kan hålla koncentrationen, och man blir inte heller trött på samma vis som när man läser. I en artikel här har man skrivit om ljudböcker och varför de är så bra. Det är Anne Fritz som skriver, och hon formulerar sig så här “Nuförtiden är det fantastiskt enkelt att insupa litteratur; ljudböcker! Jag som alltid har haft många bollar i luften och deppar lite över att jag inte längre fixar det så bra har hittat en genväg. Eftersom jag är en hängiven promenerare kombinerar jag läsandet med traskandet” och det är ju verkligen spot on.  För dig som inte är övertygad om det fina med ljudböcker kommer här två argument som du helt enkelt inte kan förneka:

• Det finns aldrig någon ursäkt till att inte läsa, eftersom du kan göra allt från hushållssysslor till motionera samtidigt som du lyssnar på en bra bok.
  •  Dyslektiker, eller de som bara har svårt för läsandet, kan njuta av litteratur utan att få ångest eller känna att det är jobbigt. En ljudbok öppnar möjligheter för mängder av människor som annars inte fått tillgång till det.

Fantastiska Astrid Lindgren

Någon som varit en fantastiskt stor karaktär inom både litteraturen och filmen är vår egen svenska älskade Astrid Lindgren. Hennes sagor har följt de flesta av oss under hela uppväxten, och vi har präglats av barnen i Bullerbyn, Emil i Lönneberga och alla andra sagor vi hört och läst. Astrid Lindgrens fantastiska sagor lär oss väldigt mycket. Vi lär oss av Bröderna Lejonhjärta att ibland måste man göra sådant som man egentligen inte vågar, för annars är man ingen människa utan bara en liten lort. Pippi Långstrump lärde oss att det går utmärkt att baka pepparkakor på golvet och vi ska aldrig säga att vi inte kan någonting om vi inte har försökt. Emil i Lönneberga lärde oss att även om man menar gott med det man gör så blir det ibland fel. Paradis-Oskar från Rasmus på luffen lärde oss att det spelar ingen roll om man inte äger mycket, så länge man äger ett gott hjärta och har glädjen av sången. Ja, mycket har vi lärt oss av hennes karaktärer, men hur mycket vet vi om själva Astrid egentligen? Snart kanske det är mer, för hennes liv ska filmatiseras!

”Astrid” kommer visserligen att spegla både den harmoniska barndomen i Näs och ge glimtar av den åldrade författarinnan i Vasastan som tvingas närvara på sin sons begravning. Men framför allt kommer filmen att fokusera på de livsavgörande ungdomsåren då Astrid Lindgren blev gravid och ”tvingades fly” landet för att föda sonen Lasse på Rigshospitalet i Köpenhamn.

Många kommer nog att sitta som klistrade vid filmen för att närmare få lära känna kvinnan som författat alla de böcker som betytt så mycket för oss, och som förmodligen kommer betyda väldigt mycket även för framtida generationers barn. Det är få språk som hennes böcker inte har översatts till, och över hela världen läser barn om den tokiga Pippi i Villa Villerkulla och alla de andra figurerna som sprang ut ur Astrids fantastiska sinne. Hon förtjänar verkligen all kärlek i världen för det hon har gett oss.

Få lika vitt leende som filmstjärnorna

Att ha vita och starka tänder har i alla tider ansetts som något positivt, fräscht och statusgivande. Förr i tiden var bra tänder tecken på rikedom och idag är det ett skönhetsideal som de flesta tycker är snyggt. Oavsett vilken stil eller utseende vi faller för så är vita tänder något som går hem hos de flesta och som dessutom de flesta vill uppnå. En bidragande faktor till detta idéal är med största sannolikhet alla dessa Hollywood-leenden vi ser i dagens filmer.

Att bleka tänderna med laser på klinik kostar flera tusen kronor vilket de flesta tycker är alldeles för dyrt. Man kan få samma resultat genom att bleka tänderna hemma. Dock tar det längre tid men däremot är det otroligt mycket billigare än att göra det på salong. Säg att det kostar runt 3000 kronor att bleka tänderna med laser på en tandklinik och knappt 500 kronor att bleka tänderna hemma. Valet känns väl inte direkt jättesvårt?

Att bleka tänderna hemma är varken svårt eller farligt. I videon nedan får ni veta mer.

Kultur till kampanjpriser online

När det gäller att hitta de senaste böckerna och filmerna finns det sätt som är betydligt mer fördelaktiga än andra. Både när det gäller priser, utbud och tillgång. Trots att vi idag har förändrat våra konsumtionsvanor finns det visserligen fortfarande mer klassiska sätt att konsumera film och böcker, som fortfarande går hem. Varje år anordnas fortfarande en bokrea ute i handeln. Startdatumet är gemensamt för hela Sverige, och brukar vanligen förekomma någon gång  i slutet av februari månad. Effekten av bokrean har visserligen minskat de senaste åren, då allt fler beställer litteratur och filmer på nätet. Men rean är fortfarande en viktig tidpunkt på året för handel, näst efter julhandeln.

Det som gör att exempelvis den årliga bokrean inte på samma sätt som tidigare slår samma försäljningsrekord är naturligtvis möjligheterna för konsumenterna att handla på nätet. Att man idag kan handla allt från den senaste musiken till ny litteratur på nätet är något som har öppnat nya dörrar för en mängd artister, som sångerskan Lady Gaga här ovan. Andra artister som Lily Allen har helt kunna slå igenom tack vare den nya tekniken, då hon upptäcktes av sina fans på sajten MySpace och slog igenom på det sättet. På nätet har det dykt upp helt nya aktörer där man så gott som alltid kan fynda kultur till lägre priser än i den traditionella handeln. Söker man på nätet efter cdon rabatt hittar man aktuella rabattkoder för sitt köp, precis som man på samma sätt lätt kan söka efter aktuella kampanjer och nedsatta priser.